EXPOSICIÓ DE MOTIUS

El passat agost es va publicar Cinqué Informe del Grup Intergovernamental d’Experts sobre el Canvi Climàtic( IPCC), on s’ha posat novament en evidència que no ho estem fent bé com a societat, ni a la velocitat que es precisa. El canvi climàtic és ràpid i s’ha intensificat en totes les parts del planeta. Aquest enorme i imminent assumpte és un problema que la societat capitalista ha generat, augmentat i permés, sense voler posar-li fre i fins i tot negant-ho simplement per a prorrogar durant uns quants anys, que ara trobem a faltar, un model econòmic injust, ineficaç i insostenible.

El nostre repte com a societat és buscar solucions immediates que siguen amables amb el medi ambient i que ajuden des de ja a prevenir i reduir els danys causats.

La UE ha marcat com a objectius disminuir les emissions de Gasos d’Efecte d’hivernacle (GEI) des de l’any 1990, així com a augmentar les energies renovables (EERR) i millorar l’eficiència energètica.

Ja és evidentment molt tard per a evitar o frenar el canvi climàtic, eixa oportunitat la van perdre els nostres governants en els anys 90 i la primera dècada d’aquest segle, ara ens queda el repte d’esmorteir i reduir els efectes. És eix i no un altre el gran objectiu que ha de tindre’s en el lustre vinent i de com es faça dependrà el futur de la nostra societat i el benestar de milions de persones.

L’ONU, al setembre de 2019 va fer una anomenada a la societat perquè es mobilitzaren recursos per a 2030 aconseguir un canvi mundial sostenible i democràtic, demanant accions a tres nivells. D’una banda acció a nivell mundial per a generar un consens i un lideratge que obliga a posar a la disposició d’aquest nou model global ètic i sostenible, d’altra banda acció per part de les persones i de la societat civil que impulsen un moviment social ampli i imparable que englobe a tots els actors implicats. Però també l’ONU va demanar accions en l’àmbit local que fomentaren i implementaren les transicions necessàries en les polítiques, els marcs reguladors, els pressupostos, així com en institucions i els marcs reguladors dels diferents governs. El fruit de tota eixa proposta, el full de ruta de l’ONU per a la seua implantació a tots els nivells són els anomenats Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

L’objectiu número 7 dels ODS amb l’epígraf d’energia assequible i no contaminant emmarca perfectament l’esperit en el qual es basa aquesta proposta, el de deixar de dependre i usar combustibles fòssils i energia vinculada a aquestes fonts.

La Vila de Mislata amb les seues característiques poblacions i urbanes té un gran repte en aquest sentit, per això l’Ajuntament ha de buscar solucions que facen la vida dels mislaters i mislateres més sostenible i amable amb el medi ambient.

Partint d’aquesta base i tenint en compte que les ciutats són el lloc on es guanya o es perd la batalla en el canvi climàtic, l’Estat espanyol a través del Reial decret llei 15/2018, de 5 octubre, de mesures urgents per a la transició energètica i la protecció dels consumidors ha introduït canvis en la regulació de la producció de l’energia solar fotovoltaica que es desenvoluparan en el Reial decret 244/2019, de 5 d’abril, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l’autoconsum de l’energia elèctrica.

D’altra banda no podem oblidar-nos que l’entorn del País Valencià, amb més de 2.700 hores de sol a l’any, és una zona amb gran potencial per a la generació d’energia solar, d’ací ve que el repte del canvi climàtic ha de ser entés com una magnífica oportunitat per a promoure un gir en el model energètic tan necessari com inajornable.

És per tot això i basats en els resultats que s’estan obtenint en ajuntaments del nostre voltant, creiem que és important que el Consistori pose en marxa des de ja, un estudi per a instal·lar plaques solars fotovoltaiques en els terrats i teulades de tots els edificis municipals on siga possible, amb l’objectiu ser un exemple davant la ciutadania, obrint passe a les energies sostenibles i disminuint significativament i de manera comprovable l’ús d’energia de procedència fòssil.

Per aquests motius, des de Grup Municipal de Compromís per Mislata és proposa l’adopció dels següents acords:

PROPOSTA D’ACORDS:

PRIMER. L’Ajuntament de Mislata es compromet a continuar treballant i destinar recursos per a instal·lar energies renovables i plaques fotovoltaiques en tots els edificis o espais propietat del Consistori on seguisca possible, tal com marquen els objectius de l’Agenda 2030.

SEGON. Instar l’Ajuntament de Mislata a realitzar un estudi de viabilitat per a la instal·lació de plaques solars fotovoltaiques en els terrats, teulades dels edificis municipals o en altres espais propietat del Consistori  on siga possible.

TERCER. L’Ajuntament de Mislata realitzarà campanyes per a promoure i fomentar les energies renovables i autoconsum, amb l’objectiu d’incentivar la instal·lació amb sistema aerotèrmic, plaques fotovoltaiques i d’altres energies renovables en el municipi, facilitant informació i assessorament al veïnat que estiguera interessat a implantar-les en l’àmbit privat.

QUART. Instar l’Ajuntament de Mislata a realitzar un estudi de possibilitats per a aplicar incentius o bonificacions fiscals a la ciutadania mislatera per a promoure la instal·lació de plaques solars fotovoltaiques per a l’autoconsum.

CINQUÉ. L’Ajuntament de Mislata es compromet a continuar participant en totes les convocatòries o subvencions que es realitzen des de la Conselleria d’Economia Sostenible, l’IVACE, de la Conselleria d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica i els provinents de Fons o Programes Europeus, amb la finalitat d’impulsar en la població de Mislata la  instal·lació de plaques solars fotovoltaiques per a l’autoconsum.

SISÉ. Donar suport al Pla de Foment de les Comunitats Energètiques Locals de l’IVACE i al Pla “Municipis en marxa” i a l’objectiu d’aquests de què per a 2030 tots els municipis del territori valencià disposen de comunitats locals d’energia

SETÉ. Informar del contingut d’aquesta moció al teixit associatiu de Mislata i els mitjans propis de comunicació de l’Ajuntament.

Mislata, a 15 de setembre de 2021

Signat: Javier Gil i Marín